Kuidas ära tunda, kas influenceril on ostetud jälgijad?

Eduka influencer turunduse kampaania üks olulisimaid punkte on õige sisuloojate valik. Paraku on influenceri “ametinimetuse” atraktiivsus ja tihe konkurents viinud selleni, et kinnisilmi sisuloojaid valida ei saa – nii võib juhtuda, et maksad turundajana küll ühtede numbrite eest, ent tulemused on hoopis midagi muud. Seetõttu peaks ohumärke teadma ning kahtluste korral koostööst loobuma.

Toome välja mõned ebaausad võtted, mida Instagrami kontode kasvatamiseks vahel kasutatakse, ning selgitame, kuidas neid ära tunda. 👇🏼

Levinuim probleem: ostetud jälgijad

Ostetud jälgijad on üheks enimlevinud probleemiks, millega turundajad silmitsi peavad seisma. Tegemist on küllalt lihtsa ja taskukohase konto kasvatamise meetodiga: Google’is esimese vastena on pakkumine osta 1000 jälgijat 11€ eest, ent põhjalikuma eeltöö tulemusel leiab ka paremaid pakkumisi.

Võltsjälgijate pakkujad teevad ka ise aktiivset müügitööd: hiljuti kohalike sisuloojate seas läbi viidud influencer turunduse uuringus tunnistas 35 sisuloojat ehk ligi 20% vastajatest, et neile on pakutud jälgijate ostmise võimalust.

Õnneks on ostetud jälgijaid suhteliselt lihtne tuvastada. Siin on viis aspekti, mida sa sisulooja profiili puhul vaatama peaksid!

1. Kaasatuse määr

Esimese asjana tasub üle vaadata sisulooja kaasatuse määr (engagement rate), mis näitab, kui paljud tema jälgijatest aktiivselt tema postitusi meeldivaks märgivad, kommenteerivad ja salvestavad.

Siinkohal tasub meeles pidada, et sisulooja jälgijate arvu kasvades kipub kaasatuse määr vähenema – see on täiesti loomulik ja ei viita tingimata jälgijate ostmisele.

Promoty Eesti sisuloojate näitel on keskmised kaasatuse määrad järgmised:

alla 1000 jälgija: 14-16%
1000–5000 jälgijat: 13–15%
5000–10 000 jälgijat: 7-8%
10 000–20 000 jälgijat: 4-5%
üle 20 000 jälgija: 3-4%

Samamoodi tasub vaadata videopostituste vaatamiste arvu – kui see on jälgijate arvuga võrreldes väga madal, on see samuti ohumärk.

foto: @suwkk x Coca-Cola

2. Jälgijate kvaliteet ja päritolu

Juhul, kui sisulooja kaasatuse määr on keskmisest märgatavalt madalam, võiks tema jälgijate nimekirja lahti võtta ning silma järgi hinnata, kas tegemist on päris jälgijatega. Kui jälgijate seas on palju ilma profiilipildi ja väheste postitustega kontosid või veidraid numbritest-sümbolitest koosnevaid kasutajanimesid, on see ohumärk.

Jälgijate päritolu teada saamiseks on lihtsaim lahendus kasutada mõnda influencer turunduse platvormi: näiteks Promotys näed sisuloojate jälgijate jaotumist soo, vanuse, riikide ja linnade kaupa. Kuna andmestik jookseb Promotysse otse Instagramist, ei ole võimalik sisuloojal seda mõjutada.

Teine võimalus on küsida sisuloojalt enne koostöö alustamist kuvatõmmis tema jälgijate demograafia vaatest Instagramist.

⚠️  Instagram on rahvusvaheline platvorm, mistõttu on pea kõikidel kasutajatel nii kohalikke kui ka teistest riikidest pärit jälgijaid – see kindlasti ei viita alati ostetud jälgijatele.

3. Jälgijate arvu muutumine ajas

Kui on kahtlus, et mõni sisulooja on oma jälgijate arvu kunstlikult tõstnud, saab seda kontrollida tööriistadega, mis näitavad konto jälgijate arvu muutumist ajas: näiteks HypeAuditor ja Social Blade, millel on mõlemad tasuta võimalusi.

Instagrami konto kasvatamise puhul on tavapärane, et mõnel päeval tuleb jälgijaid juurde rohkem, mõnel vähem, mõnel päeval jääb neid hoopis vähemaks.

Kui mõne konto puhul on näha, et jälgijaid on lisandunud tuhandete kaupa ning kahtlaselt ümmarguste numbritena, võib olla suhteliselt kindel, et tegemist on ostetud jälgijatega. Loomulikult võib ka siin olla erandeid – näiteks loosimängud, meediakajastus või koostööd suurte sisuloojatega võivad samamoodi ebatavalise tõusu jälgijate arvus tekitada.

4. Common sense

Kahtluse korral tasub pilk peale heita ka sisulooja eelmistele postitustele. Head fotod ei garanteeri autentset jälgijaskonda ja vastupidi – ka ebakvaliteetsete fotode, ent väga heade pildiallkirjadega võib luua väga populaarse Instagrami konto!

Samas on konkurents sotsiaalmeedias tihe: jälgijaskonna kasvatamine orgaanilisel teel nõuab eristuvat ja kaasavat sisu ning järjepidevat postitamist. Seetõttu tasub kriitiliselt mõelda, kas sisulooja jälgijate arv ja tema loodav väärtus on tasakaalus – ning kui ei ole, siis kuidas ta on nii palju jälgijaid saanud.

Mittemidagiütlev sisu ei pruugi viidata ostetud jälgijatele. Teisalt: kas sa turundajana tahad koostööd teha sisuloojaga, kelle eelnevates postitustes sa väga palju väärtust ei näe?

Automatiseerimised ja follow–unfollow meetod

Veel ühe võimalusena kiiresti jälgijaid koguda kasutatakse follow-unfollow ja follow for follow meetodeid, mis tähendab väga paljude kontode jälgimist, eeldades, et hakatakse vastu jälgima.

Huviliste jaoks on loodud eraldi Facebooki grupid, kust liitujad leiavad inimesi, kellega üksteist jälgima hakata. Samuti on protsessi võimalik väliste tööriistade abil automatiseerida ehk panna oma konto automaatselt iga päev teatud arvu uusi kasutajaid jälgima. Mõne aja pärast tehakse puhastus ehk unfollow‘takse samu kasutajaid.

Instagram selliseid tööriistu muidugi ei tolereeri: kui konto automatiseerimine tuvastatakse, on suur oht selle sulgemiseks või ajutiste piirangute rakendamiseks.

Nende meetodite kasutamisele võib viidata:

  • kasutaja jälgib rohkem inimesi, kui teda jälgib
  • kasutaja jälgib väga palju (1000+) kontosid
  • suur hulk inimestest, keda ta jälgib, on “suvalised” välismaised kontod

Osta saab ka meeldimisi ja kommentaare

Kuna ostetud jälgijate tuvastamiseks on madal kaasatus üks peamisi reetvaid märke, ostetakse vahel selle peitmiseks ka meeldimisi ja kommentaare.

Lihtsaim viis selle tuvastamiseks on vaadata sisulooja viimaseid postitusi ning hinnata kommentaaride kvaliteeti: kas tegemist on jälgijatega, kes sisuloojale siiralt kaasa elavad, või pigem tühjade kommentaaridega stiilis “Cool post, check out my content”. Samuti võid pilgu peale heita kasutajatele, kes on postituse meeldivaks märkinud.

Lisaks võib vaadata meeldimiste ja kommentaaride arvu muutumist postituste lõikes: kui mõnel postitusel on tuhandeid meeldimisi ja teisel mõnikümmend, on olukord kahtlane.

⚠️ On loomulik, et loosimängude postitustel on kõrgem kaasatus. Samuti võib olla postitust toetatud reklaamiga, et see rohkemate inimesteni jõuaks.

Analüüsime kaht Instagrami profiili

Selleks, et eeltoodud juhend pelgalt teoreetiliseks ei jääks, vaatame kahe sisulooja profiili Promotys.

 

1) Sisulooja, keda ei tasuks kohe esmapilgul usaldada:

kuidas tuvastada influenceril ostetud jälgijad – fake followers – näide

Mis võib vihjata sellele, et kontol on vähe autentseid jälgijaid?

•  Madal kaasatuse määr: tema jälgijate arv on üle 4300, kuid keskmine meeldimiste arv kõigest 142

•  11,14% jälgijate asukohtadest on unknown

•  Keskmine kommentaaride arv on küll 21, kuid tema Instagrami profiili külastades selgub, et enamikel piltidel kommentaarid puuduvad. Kõrge keskmine kommentaaride arv tuleneb ühest edukast loosimängust, millel on pea 400 kommentaari

•  Kasutaja jälgib 6500 kontot ning teda 4300, mis võib vihjata follow for follow vm meetodi kasutamisele

 

 

2) Sisulooja, kes esmapilgul tundub usaldusväärne:

kuidas tuvastada influenceril ostetud jälgijad – fake followers

•  Jälgijate arv (11 200) ja kaasatuse määr (5,3%)  on omavahel vastavuses

•  Tegu on Eestis paikneva sisuloojaga ning 94.24% tema jälgijaskonnast on samuti Eestist pärit

•   Keskmine kommentaaride arv on 191, mis tundub isegi liiga palju – kuid tema profiili avades näeme, et kõrge number on tingitud giveaway postitustest, millel on pea neljakohaline arv kommentaare.

Võtame lühidalt kokku, kuidas kindlaks teha, kas tegu on autentset jälgijaskonda omava sisuloojaga:

•  Võrdle meeldimiste arvu konto jälgijate arvuga: kui see on alla 5-10% (suurte kontode puhul alla 3%), võib see olla ohumärk.

•  Vaata sisulooja jälgijaid ja püüa silma järgi hinnata, kas tegemist on “päris” inimestega. Võimalusel vaata üle, kust sisulooja jälgijad pärit on:  kui suur protsent on unknown või pärit mõnest eksootilisest riigist, võib see olla ohumärk.

•  Vaata üle postituste kommentaarid: kas seal leidub teemaväliseid kommentaare või kommentaare tühja profiili omavate kontode poolt.

•  Püüa analüüsida, kas sisulooja pakutav väärtus ja tema jälgijate arv on tasakaalus.

•  Kahtluse korral võid kasutada tööriista, mis näitab influenceri jälgijate arvu muutumine ajas.

Ostetud jälgijate tuvastamine Promotys

Kuna Promotyga saavad liituda kõik Instagrami kasutajad, on paratamatu, et meie platvormil võivad olla registreerunud ka mõned sisuloojad, kes ei ole oma jälgijaskonda vaid ausal teel kasvatanud.

Mingil määral suudab Promoty algoritm kahtlase jälgijaskonnaga sisuloojaid tuvastada: need on turundaja vaates tähistatud kollast värvi hoiatusmärgiga. Samuti võtame tõsiselt hoiatusi sisuloojate kohta, kellel on eeltoodud ostetud jälgijad, ning oleme nad käsitsi vastavalt tähistanud.

Paraku ei suuda probleemi veel sajaprotsendilise kindlusega tuvastada. Tehniliselt on tegemist küllalt keeruka probleemiga – läbi tuleb vaadata kõikide platvormiga liitunud kasutajate kõik jälgijad ja nende profiilid, analüüsida sisuloojate jälgijaskonna kasvu ajas ning leida sealt ebatavalisi mustreid.

Seetõttu palume turundajatel sisuloojate valimisel pöörata tähelepanu jälgijaskonna demograafiale, kaasatuse protsendile ja varasematele postitustele. Kui sul on sisuloojate valimise või platvormi kohta küsimusi, võta meiega julgelt ühendust – mõtleme hea meelega kaasa!

More on the topic